Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Nyirkos Tamás
Nyirkos Tamás
tudományos főmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2023.03.07.
  • 2023.03.07.

Kozmopolita konzervatívok

RECENZIÓ – A tanulmánykötet amellett érvel, hogy az ellenforradalmi konzervativizmus legalább annyira modern és összetett nemzetközi jelenség, mint az általa elutasított progresszív ideológiák.

A Brill kiadó 2021-es kötetének címe (Kozmopolita konzervativizmusok) első látásra erősen zavarba ejtő, magyarra alig lefordítható alcíme (A forradalomellenesség transznacionális hálózatai, eszméi és mozgalmai kb. 1700-tól 1930-ig) pedig inkább fokozza, mintsem csökkentené az olvasó zavarodottságát, amikor a konzervativizmust nem csak nemzetközi, de kifejezetten ellenforradalmi ideológiaként jellemzi. A konzervativizmus történetében járatos olvasó persze joggal gyanakszik arra, hogy az ellenforradalom nemzetközi jellegének emlegetése nem pusztán elméleti főhajtás a globális megközelítés manapság kötelező normája előtt, hanem egyfajta világméretű konzervatív összeesküvésre kívánja felhívni a figyelmet, nem függetlenül ennek kortárs relevanciájától.

A szerkesztői bevezetés is erősíti ezt a gyanút, amikor napjaink „illiberális” „etno-nacionalista,” „populista” és „szélsőjobboldali” mozgalmainak eredetét keresi a 18–20. századi klasszikus konzervativizmusban, ám – szerencsés módon – rögtön hozzáteszi, hogy ezek esetében a konzervativizmusra való hivatkozás legtöbbször csupán arra szolgál, hogy intellektuális méltóságot kölcsönözzön egyébként védhetetlen és zavaros nézeteiknek. A kötet kétségtelen pozitívuma ugyanis, hogy a konzervativizmus történetét valóban igyekszik annak saját kontextusában vizsgálni, elkerülve mind az anakronisztikus általánosításokat, mind a konzervativizmust pusztán „maradiságként” jellemző megközelítéseket. A konzervativizmus, mint a bevezetés is elismeri, legalább annyira a folytonos „megújulás, átalakulás és modernizáció” jegyeit mutatja, mint a haladás, az emberi jogok vagy a demokrácia rivális ideológiái.

A kötet 17 tanulmánya is arról tanúskodik, hogy nem leegyszerűsítő értelmezésekkel van dolgunk. Az első rész, amely a felvilágosodás és a konzervativizmus kapcsolatát elemzi, visszatérő módon kérdőjelezi meg e kettő éles választását. Alicia Montoya megállapítása szerint olyan kérdésekben, mint a természet tisztelete, a „populáris konzervativizmus” éppenséggel progresszívebb volt, mint a felvilágosodás tudományos racionalizmusa. Carolina Armenteros arra hívja fel a figyelmet, hogy a katolikus (közelebbről jezsuita) gondolkodás legalább annyira volt kozmopolita és reformista, mint amennyire elutasította a társadalom forradalmi átalakításának programját. S habár Simon Burrows amellett érvel, hogy a francia ellenforradalom ideológiája olyannyira archaikus volt, hogy magát a forradalmat is megelőzte (miközben sohasem volt mentes az összeesküvéselmétek felállításától), a következőkben Wyger Velema – Hollandia kapcsán – ismét csak azt erősíti meg, hogy a kortárs konzervatívok forradalomellenességét nem valamiféle elvakult tradicionalizmus alapozta meg, hanem éppen ellenkezőleg: az a meggyőződés, hogy egy modern és felvilágosult társadalmat védelmeznek a forradalom barbarizmusával és irracionalitásával szemben. A belga Michiel Van Dam az 1789-es brabanti lázadás kapcsán jegyzi meg, hogy ennek katolikus támogatói, bár olykor egyfajta „keresztény nacionalizmus” képviselőiként jelennek meg, valójában nem a kozmopolitizmus elutasításában, hanem annak szentírási alapú újraértelmezésében gondolkodtak. Végül Glauco Schettini állapítja meg, hogy habár a francia ellenforradalmároktól nem volt idegen „keresztes hadjáratként” tekinteni a forradalom ellen viselt háborújukra, ez nem holmi történelmi atavizmusként értendő, hanem ellenkezőleg: annak burkolt elismeréseként, hogy a modern korban a tömegek részvétele nélkül sem katonai, sem politikai vállalkozások nem lehetnek sikeresek.

Mindezek után a kötet második része tárgyalja a címben is említett transznacionális hálózatokat és intézményeket. Nigel Aston a brit jakobinizmus kapcsán veti fel ennek (inkább elméleti mint filológiailag bizonyítható) összefüggését a francia ellenforradalmárok nézeteivel, Brian Vick viszont a francia forradalmat követő restauráció esetében ténylegesen is kimutatja, hogy konzervatívok és liberálisok nemcsak egymással alkottak közösséget egy-egy szalonon belül, hanem részei voltak egy nagyobb, összeurópai hálózatnak is. Lien Verpoest cikke arra hívja fel a figyelmet, hogy az ilyen hálózatok, és ezeken keresztül a nyugat-európai konzervativizmus eszméi befolyásolták az orosz konzervatív gondolkodás 19. századi fejlődését is. Az utóbbi kapcsán azonban Beatrice de Graaf figyelmeztet arra, hogy az I. Sándor cárnak tulajdonított konzervatív nézetek – vagy a „Szent Szövetség” ideológiája – valójában sokkal forradalmibbak voltak, mint azt általában feltételezik, éspedig nem a cár vallásos miszticizmusa ellenére, hanem éppen amiatt, amelynek szellemében mintegy Európa megváltójaként tekintett önmagára. Jean-Philippe Luis cikke után, amely a francia és spanyol konzervatívok közötti személyes és ideológiai kapcsolatokat tárgyalja, a második rész zárásaként Joep Leerssen hoz példákat arra, hogy Európa különböző országaiban voltaképpen a felvilágosodás „állampolgári erényeinek” kisajátításán alapult az a fajta „monarchikus patriotizmus” is, amely az uralkodó és a nép közvetlen szövetségének eszméjét játszotta ki a köztes intézményekkel és a hagyományokra veszélyes városi értelmiséggel szemben.

A kötet harmadik részének tanulmányait valamivel nehezebb közös nevezőre hozni. Elvileg a konzervativizmus és a modernitás kapcsolatáról volna szó, de ahogy láttuk, ez a téma már sokszor előkerült a korábbiakban is. Amerigo Caruso a konzervatív nőírók munkáit elemzi, külön kiemelve azt a – manapság különösen paradoxnak tűnő – jelenséget, hogy éppen ezek járultak hozzá leginkább a hagyományos nemi szerepek, keresztény értékek és liberalizmus-ellenes elvek népszerűsítéséhez a 19. század végének és a 20. század elejének Európájában. Joris van Eijnatten, ettől egészen eltérő megközelítésben, a londoni Times cikkeinek számítógépes szövegelemzését nyújtja, elsősorban a „konzervativizmus” és a „forradalom” együttes előfordulásainak gyakoriságát vizsgálva, bár ennek eredménye nem sokkal több, mint hogy a forradalom konzervatív elutasítása olykor együtt járt a forradalmak és lázadások „nem-brit” jellegének hangsúlyozásával. Emily Jones a „Bal” és a „Jobb” szavak előfordulását elemzi az 1880 utáni brit politikai irodalomban, különös tekintettel a Konzervatív Párt dokumentumaira, amiből annyi konklúzió szűrhető le, hogy valamikor a századforduló táján egyre gyakoribbá vált a megkülönböztetés nem kizárólag brit, hanem európai kontextusának hangsúlyozása. A harmadik rész – és egyben az egész kötet – utolsó két írása ezután kísérletet tesz a téma további „nemzetköziesítésére”, de ez csupán annyit jelent, hogy Aymeric Xu cikke angol, amerikai, francia, dán és német konzervatív eszmék hatását mutatja ki a kínai értelmiségre az 1910–1930 közötti években, Axel Schneider pedig amellett érvel, hogy ugyanennek az időszaknak a kínai konzervativizmusa nem apolitikus vagy pusztán kulturális volt, hanem – szemben az ekkoriban szárba szökkent kínai nacionalizmussal – a modernizáció egészét kritizálta.

Összefoglalva: a Kozmopolita konzervativizmusok szóhasználata annyiban mindenképp helyes, hogy nem egyetlen „konzervativizmusról” beszél, hanem elismeri a fogalom történeti és elméleti sokféleségét. A „kozmopolita” jelző ugyanakkor félrevezető, mivel jelen esetben nem a konzervativizmusok vagy a konzervatív gondolkodók valamiféle kantiánus univerzalizmusáról, világpolgári ambícióiról van szó, hanem arról, hogy a konzervatív eszmék a legkülönfélébb kontextusokban bukkannak fel és függenek össze egymással.

Matthijs Lok – Friedemann Pestel – Juliette Reboul, szerk.: Cosmopolitan Conservatisms: Countering Revolution in Transnational Networks, Ideas and Movements (C. 1700-1930). Leiden: Brill, 2021.

Témakörök: konzervativizmus, recenzió, tanulmánykötet
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT