Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az USA a G7-ek élén vagy a G7-ek ellen?

A csúcstalálkozó programját három nagy átfogó téma köré szervezték.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.17.
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Czeczeli Vivien

Triffin dilemma 2.0

Bár cáfolható, a globális egyensúlytalanságok ezzel még nem szűntek meg.

Czeczeli Vivien 2025.05.12.
FRONTIER BLOG
Mártonffy Balázs
Mártonffy Balázs
intézetvezető, NKE Amerika Kutatóintézet
  • 2022.07.11.
  • 2022.07.11.

Várható változások a transzatlanti és európai biztonsági rendszerekben

Az orosz–ukrán háború kitörése óta az Egyesült Államok politikai vezetése következetesen hangoztatja, hogy innentől nincs visszatérés a „business-as-usual”-hoz Oroszországgal, vagyis az eddigi Nyugat–orosz kapcsolatokban megfigyelhető viselkedési logikához. A múlt héten viszont a világ húsz vezető gazdaságát tömörítő G20-as csúcsértekezletére meghívást kapott és részt is vett Szergej Lavrov orosz külügyminiszter is. És bár sajtó értesülések szerint Blinken amerikai külügyminiszter nem volt hajlandó zárt ajtók mögötti direkt tárgyalásra orosz partnerével, az értekezletet nem bojkottálta sem Washington, sem nyugati szövetségesei. Így tehát a háború utáni, tágabb értelemben vett „business with Russia” kérdésköre továbbra is nyitott. 

Itt, Közép-Európában kiemelten fontos ennek a tágabb kérdésnek egyik elemi része – mégpedig az, hogy milyen helyet kap majd (avagy vív ki magának) Oroszország a felálló új transzatlanti és európai biztonsági architektúrákban. Az szinte kizárható, hogy visszatérünk a „status quo ante bellum”-hoz, tehát a háború előtti biztonsági rendszerhez, hiszen annak a rendszernek az alapjait még a Szovjetunió szétesését követő dinamikákhoz való alkalmazkodás határozta meg. Ezekben a dinamikákban pedig nagy változások voltak, és zajlanak jelenleg is. Így tehát a kérdés megválaszolását érdemes a makroszintű nemzetközi folyamatok, a regionális geopolitikai hatalmi átrendeződések, és végül, de nem utolsó sorban, a most zajló háború kimeneteléhez kötni.

Megkerülhetetlen, regionális szinten mindennapjainkat meghatározó tényező az orosz–ukrán háború. Ugyanakkor nem szabad elfelejtsük, hogy makroszinten, tehát történelmi világképben nézve, a két világszintű hegemón, az Egyesült Államok és Kína vetélkedése dominálja a nemzetközi politikai folyamatokat. Hiszen az Egyesült Államok unipoláris pillanatának már leáldozott, jelenleg relatív hanyatlásban van Washington a kihívójával szemben. Hogy mikor is ért véget pontosan az Egyesült Államok egyeduralmi dominanciája, arról komoly vita folyik, de 2014-ben már a vég letagadhatatlan jeleit figyelhettük meg. Abban az évben kebelezte be Oroszország a Krím-félszigetet, és akkor írták alá (Washington hangos nemtetszés-nyilvánítására fittyet hányva) az Ázsiai Infrastrukturális és Befektetési Bank (AIIB) alapító okiratát is. Makroszinten tehát az 1990-es évek stabil unipolaritása helyett ma a világ egyre inkább egy töredezett és eltérő erősségű multipolaritás felé halad.

Regionális, tehát európai, geopolitikai hatalmi átrendeződések is történtek. Moszkva marad továbbra is nukleáris szuperhatalom, de Oroszország konvencionális katonai szuperhatalmának mítosza szertefoszlott. És bár Moszkva európai energiadominanciája ma még jelentős, de ahogy Európa diverzifikálódik, úgy csökken e kapacitása. Németország komoly fegyverkezése pedig elindult, de ennek kimenetele még kérdéses, és nagyban függ attól, hogy ez Berlinben párosul-e politikai ambíciószint növekedéssel is. Az 1990-es évekhez képest pedig az EU vezetői székéért – London távozása után – most már csak ketten maradtak versenyben, Berlin és Párizs – de azért ne felejtsük, hogy részben egy integrációpárti központi brüsszeli adminisztráció számítható még ide, ami 1992 óta sokat erősödött. 

A most zajló orosz–ukrán háború kimenetele lesz még mérvadó hatással a jövő transzatlanti és európai biztonsági rendszerére. Nagyon nehéz megjósolni, de jelenleg úgy tűnik, hogy még egy ideig elhúzódhat a háború, és Ukrajna egy részének területi de facto elcsatolása az egyik várható végkimenetel, ami de jure nem fogad majd el a világ Nyugati fele. A potenciális katonai területszerzés a világ másik felén sem lesz persze hangosan támogatva, ugyanakkor hangosan elítélve sem azokban az államokban, amelyek hozzá vannak szokva a nagyhatalmak nemzetközi jog fölött álló politizálásához. 

Mit jelent mindez? Elsősorban ütköző dinamikákat figyelhetünk meg, melyek merőben más erőviszonyokat teremtenek, mint a bipoláris kor végekor volt megfigyelhető. Ma észleljük az Egyesült Államok relatív gyengülését Kínával szemben, viszont az orosz–ukrán háború kapcsán Washington relatív erősödését láthatjuk Európával és Oroszországgal szemben. Európa a hidegháború végéhez képest erősödött, ugyanakkor a belső EU-s viszonyok is megváltoztak. Mindezek mellett az elterjedt globalizációs folyamatok miatt megnövekedett jólétünk más dinamikákat is előmozdított Európában.  

A végkövetkeztetés majd csak az orosz–ukrán háború végkimenetelének ismeretében lehet levonni, de a fent vázolt változások miatt a transzatlanti és európai biztonsági rendszer már biztosan nem lesz ugyanolyan, mint 1992 után volt. Amit már most leszűrhetünk, az, hogy vélhetően egy instabilabb és heterogénebb időszak jön majd, ahol a magasabb rizikót vállalni hajlandó államok fogják megvívni a jövő politikai csatáit. Az instabilitás mellett pedig a makroszintű hegemóni küzdelem végkimeneteléig egy ideiglenes és átmeneti korszak köszönt be, ahol az elmúlt időszak alatt megfigyelhető módon a nemzetközi kapcsolatokban elterjedt államközi viselkedési szabályok normái gyengébben érvényesülnek majd.  

Témakörök: dominancia, Európa, Kína, USA, világrend
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT