Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Petruska Ferenc

Mit várhatunk a GPT-5-től az egyetemen?

Átfogó útmutató a kutatási feladatokhoz megfelelő MI-modell kiválasztásához.

Petruska Ferenc 2025.08.18.
Kutasi Gábor

A nemzeti ünnep gazdaságtana

Érdemes elgondolkodni: vajon a nemzeti ünnep pazarlás vagy gazdasági többlet.

Kutasi Gábor 2025.08.15.
Pató Viktória Lilla

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

Pató Viktória Lilla 2025.07.16.
Sorbán Kinga

Az életkor-ellenőrzés esete a szólásszabadsággal az Egyesült Államokban

A Paxton-ügy elmozdulást jelent a korábbi ítélkezési gyakorlathoz képest.

Sorbán Kinga 2025.07.14.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
LUDECON BLOG
Picture of Marton Ádám
Marton Ádám
junior kutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2020.04.10.
  • 2020.04.10.

A fogyasztási szokások és a technológiai fejlődés

Az információs és kommunikációs technológia vívmányainak, valamint a szélessávú internet hozzáférésének elterjedésével a fogyasztói és vásárlási szokások is jelentősen átalakultak az elmúlt két évtizedben. E tendenciákat az ipar 4.0 multiplikatív módon felgyorsíthatja. A B2C (Business to Customer) vásárlási folyamatok jelentős része ugyanis már napjainkban is online térben valósul meg. Keresleti oldalról a fogyasztók főképp könyveket, zenei tartalmakat, s elektronikai termékeket vásárolnak online. Amennyiben kínálati oldalról nézzük a tendenciákat az Eurostat adatai alapján az EU27 szintjén a vállalkozások (pénzügyi szektor kivételével) 13%-a folytatott B2C értékesítést valamilyen online kommunikációs csatornán 2019-ben. A tagállamok közül a mutató értéke Írországban a legmagasabb (28%), míg a legalacsonyabb, 9% Bulgáriában, Luxemburgban és Olaszországban. Hazánkban 11% volt az értékesítés megoszlása. Az ENSZ B2C E-Commerce Index négy indikátor (az internet használók aránya; a 15 év feletti számlatulajdonosok aránya [pénzintézetnél vagy mobilfizetési szolgáltatónál]; a postai megbízhatósági index; valamint az 1 millió főre jutó internet szerverek) alapján jellemzi az e-kereskedelem tendenciáit. A legújabb adatok szerint az E-Commerce Index értékei és az online vásárlások között 0,803 kiigazított R2 érték mutatható ki. A mutató élmezőnyét az európai országok teszik ki, de az első 10-ben megtalálható Szingapúr (3.) és Ausztrália is (10.). Magyarország a 2018-as értékhez képest egy helyet javítva a 38. helyen található meg 2019-ben.

Az ipar 4.0 technológiáival, különösen a mesterséges intelligencia és a virtuális valóság mindennapokban történő megjelenésével a hagyományos vásárlási szokások aránya tovább csökken, s az online platformok irányába történő eltolódás felgyorsul. A mikroökonómiai terminusban a javak csoportosítására használt információs tartalom alapján történő megkülönböztetésben az egyes termékek eltolódhatnak. E változást indukálhatja a virtuális technológiák alkalmazásának, a virtuális boltok és bemutatótermek, vagy a StereoVR megjelenése. A fogyasztási szokásokra ugyanakkor nem csupán a vásárlási folyamat átalakulása gyakorol hatást. A kiber-fizikai rendszerek kialakításával az ellátási lánc összes tagja kapcsolatban lehet egymással a termelési és az értékesítési folyamat során, így létrejön az integrált ellátási lánc ökoszisztémája. E folyamat során a fogyasztó már a tervezési szakasz során bekapcsolódhat a termék előállításába, amely lehetővé teszi az egyedi fogyasztói igények figyelembe vételét. Technológiai oldalról a 3D nyomtatás terjedése erősíti e trendeket. A Deloitte elemzése alapján a különböző folyamatokban a vásárlás folyamata során a legújabb technológiák különböző lehetőségeket rejthetnek a gyártók számára. E megközelítések elősegíthetik az adatok összegyűjtését a fogyasztói igényekről, a fogyasztó számára betekintést engedhetnek a virtuális valóság révén a fogyasztói tapasztalatok megszerzésébe, elősegíthetik a termékek telepítését, implementálást és helyes használatát (akár tanítási folyamat révén is), s később a vásárlás utáni menedzselést, szervizelést is. A legújabb technológiák alkalmazása a vállalatok számára csökkenő költségeket eredményezhet.

A fogyasztási szokásokat a meglévő és újonnan létrejövő technológiák mellett a társadalmak korösszetételének átalakulása is befolyásolja. E folyamat kettős hatásmechanizmussal bír: az idősödő társadalom hatásával, s a Z generáció munkaképes korúvá válásával. E társadalmi folyamatok csupán időben térnek el az egyes országokban, a trendek hasonlóan zajlanak le. Az idősödő társadalom a fogyasztási szerkezet átalakulását (a lakhatási, egészségügyi és szabadidős tevékenységek irányába történő elmozdulást) indukálhatja. A Z generáció fizetőképes keresletével elemzések szerint új online marketing stratégiára lesz szükségük a kereskedőknek, s a márkák vásárlásban betöltött szerepe is csökkenhet. A fogyasztói igények terén a praktikusság, az érték és az ár kerülhet előtérbe. Továbbá ki kell emelni azt is, hogy számos gazdaságban (pl. Kína), amelyek az utóbbi időben jelentős fejlődést mutattak, egy új társadalmi réteg jelenhet meg/szélesedhet ki, s a középosztály társadalmon belüli arányának növekedésével a fogyasztói szokások is megváltozhatnak.

A fogyasztási szokások változásának az új technológiák nyújtotta lehetőségek csupán egy szeletét képezik. A környezetvédelem, valamint a fenntarthatóság társadalmi igényének széles körben való elterjedésével a gyártóknak is alkalmazkodniuk kell. A környezeti szempontok számottevően befolyásolhatják az e-kereskedelem során a csomagolási és szállítási szempontokat. Hasonló új megoldásokat eredményezhet a koronavírus, s annak terjedésére hozott intézkedések is. Kínában az élelmiszer és étel házhozszállítás jelentős pozitív növekményt ért el a járvány során, s hasonló tendencia volt megfigyelhető az emberi kontaktok minimalizálására irányuló robotok és technológiák alkalmazása során is. Az elmúlt években a drónokkal történő csomag és étel kiszállításra is voltak próbálkozások számos vállalatnál és országban, mindazonáltal e téren sok esetben a szabályozási környezet kialakítása még várat magára.

Az ipar 4.0 folyamatai tehát az innováció oldaláról közvetlenül jelentős pozitív hozadékkal bírhatnak a gazdasági növekedésre, ugyanakkor a fogyasztói szokások oldaláról közvetve is befolyásolhatják azt. Az e-kereskedelem folyamatosan bővülő trendjei, az új technológia hullámai a kibocsátás bővüléséhez történő nagyobb hozzájárulást eredményezhetik a fogyasztás oldaláról.

Témakörök: e-kereskedelem, fogyasztás, ipar 4.0, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT