Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
MESSZELÁTÓ BLOG
Horváth Dániel
Horváth Dániel
hallgató, Nemzetek Európája Karrierprogram
  • 2022.06.08.
  • 2022.06.08.

Csapdahelyzetben Szlovákia?

Hazánk északi szomszédjának gazdasága szerkezetét tekintve meglehetősen hasonló Magyarországéhoz. Az 5,5 milliós Szlovákia adottságai és helyzete bár néhol eltér a Visegrádi Együttműködés többi országától, azonban az orosz energiahordozókkal szemben kivetendő újabb európai uniós szankciók kapcsán szomszédunknak Magyarországéhoz hasonló dilemmákkal kell szembenéznie.

A jelenlegi felfokozott közhangulatban az elérendő energiapolitikai célok iránti vágyak gyakran háttérbe szorítják az infrastrukturális adottságokból eredő korlátok figyelembevételét. Szlovákia ugyan jelezte az Európai Unió felé különböző aggályait a hatodik szankciós csomagot illetően, mely az Oroszországgal való kőolaj kereskedelmet is felszámolná, de azt is egyértelművé tette, hogy nem fog vétójogával élni, és támogatni fogja a javaslatot.

A szlovák gazdaság közelmúltja

A 2004-ben az Európai Unióhoz csatlakozó államok közül sokáig egyértelműen Szlovákia volt az az ország, melynek csatlakozását követő gyors felívelésére a régióból mindenki a legszebb gazdasági sikertörténetként tekintett. Ugyan a magyar és a szlovák gazdaság némiképp eltérő pályát járt be nemzeti szuverenitásuk visszanyerése óta, azonban a két ország előtt álló gazdasági kihívások és kockázatok, valamint biztonsági fenyegetések a hasonló geopolitika adottságokból fakadóan többnyire meglehetősen egyformák voltak. A tervgazdálkodásról a piacgazdasági rendszerre átálló Szlovákia a rendszerváltozást követően körülbelül 20%-os[1] GDP arányos államadósság rátával kezdhette meg az átalakulást, Magyarország közel 70%-ossal[2]. Részben ezen hátrányból, részben számos egyéb belső és makrogazdasági okból kifolyólag, a 2008-as pénzügyi és gazdasági világválságig Szlovákia sikeresebben folytatta gazdasági felzárkózását a nyugat-európai országokhoz. Az egykori szlovák miniszterelnök, Mikuláš Dzurinda érdeme, hogy létrejöttek azok a mély gazdasági reformok, amelyek megteremtették a tartós növekedési pálya feltételeit. A világválságot követő évben, 2009. január 1-jén Szlovákia csatlakozott az euróövezethez. A magyarhoz hasonlóan rendkívüli mértékben exportorientált szlovák gazdaság a válság következtében az európai uniós átlagtól nagyobb mértékű gazdasági visszaesést szenvedett el. Ennek ellenére a tény, hogy a szlovák gazdaság a kritikus 2009-es évet nagyobb törés nélkül vészelte át, majd azt követően különösebb hullámzások nélkül tudta fenntartani az európai átlaghoz viszonyított növekedési többletét, ami igazolta a szlovák gazdaságpolitikai döntéshozók stratégiájának helyességét.[3] A válság véget értével a szlovák gazdaságban zajló kedvező folyamatok tovább folytatódtak. A külföldi befektetések egyre növekvő mértékének okán az ipari termelés egyre inkább bővült, ezáltal még tovább csökkentve a munkanélküliséget. A bruttó hazai össztermék kibocsátását tekintve a gazdaság növekedését a járműgyártás és az elektronikai-összeszerelő ipar generálta, mely ágazatok hatékony működéséhez elengedhetetlen a keletről érkező olcsó energia és egyes ritkafém nyersanyagok.

A szlovák energiainfrastruktúra 

Szlovákiának mint exportorientált gazdaságú, energiahordozókban szegény kelet-európai országnak, kiemelten jelentős mind iparának működtetése, mind lakossága energiaigényének kielégítése céljából a fosszilis energiahordozók szállítási útvonalainak biztosítása. Szlovákia energiamixében a nukleáris energia részesedése 2015-ös adatok szerint elérte az 58%-ot. Az országban a nukleáris energia felhasználásával előállított villamosenergia-termelése jár a legalacsonyabb költségekkel, az erőművek orosz technológián alapulnak és orosz fűtőanyaggal működnek.[4] 

A megújuló energia 23%-át teszi ki az ország energiatermelésének, mely nagy részét vízierőművek biztosítják. A fosszilis energiahordozók aránya az energiamixben 18%, melyből a szén és a földgáz 12%, illetve 6%-os részesedést tesz ki. Az országban két atomerőmű található: a mohi és az apátszentmihályi atomerőmű. Szlovákia területén fut keresztül a „Testvériség” nevű orosz földgázvezeték folytatása, a Transgas-vezetékvonal. Az ország területén a vezeték kettéválik, az egyik főága Csehország irányába folytatódik, melyen keresztül Németországba is eljuttatható a földgáz, míg a másik ága Ausztria felé halad. Szlovákia nagyon fontos szerepet tölt be az orosz földgáz Magyarországra, Olaszországba, Szlovéniába és Horvátországba való szállításában. 2013-as adatok szerint Szlovákia Észtország, Lettország, Litvánia és Finnország mellett azon európai uniós tagországok csoportjába tartozik, amely teljes mértékben Oroszországra hagyatkozik földgázigényeinek kielégítésében.[5] 

Szlovákiának jól felfogott érdeke, hogy amennyire lehetséges, csökkentse függőségét az orosz földgázzal szemben, ugyanakkor nem érdeke, hogy az orosz földgáz kereskedelme visszaszoruljon Kelet-Európában. Amennyiben Oroszország megszüntetné a Szlovákián keresztüli földgázszállítást, úgy az ország évi 900 millió dolláros tranzitbevételtől esne el.[6]

Oroszországnak már az első orosz–ukrán gázviták óta célja volt, hogy olyan gázszállítási útvonalakat építsen ki, mellyel megkerülheti Ukrajnát mint tranzitországot. Ezen törekvéseket szolgálta az Északi-Áramlat-2 nevű vezetékrendszer kiépítése is, mely jelentősen megnövelte volna az Oroszországból Németországba a Balti-tengeren keresztül eljuttatott földgáz mennyiségét, valamint az eredetileg Déli-Áramlat néven tervezett, majd később jelentős módosításokkal megvalósuló, 2020-ban átadott Török-Áramlat névre hallgató mélytengeri gázvezeték. 

A fordított irányú szállításra való első infrastrukturális előkészületek már 2013-ban megkezdődtek. A Németország felől Szlovákiába történő gázszállításra már korábban is rendelkezésre állt az infrastruktúra, a dél felől történő importra pedig a 2014-ben átadott Magyarországgal közös gázvezeték teremtette meg a lehetőséget. Ezen fejlesztésekkel sikerült diverzifikálttá tenni a rendelkezésre álló lehetséges szállítási útvonalakat, de mindegyik útvonal esetében orosz földgázzal számoltak. 

Szlovákia majdnem a teljes kőolaj-felhasználása erejéig behozatalra szorul annak érdekében, hogy egyetlen kőolaj-finomítóját, a pozsonyi Slovnaft-ot üzemeltethesse. A Slovnaft kapacitásának egyharmada képes fedezni a belföldi fogyasztást, kétharmadát pedig exportálják. Az ország piacának benzinnel és gázolajjal való ellátása létfontosságú, a Slovnaft kőolaj-finomító az ország kritikus infrastruktúrájának egyik fő bástyája. A kőolaj esetében az import útja és forrása már nem olyan egysíkú, mint a földgáz esetében. Az Oroszországból kőolajat szállító Barátság-olajvezeték mellett Szlovákia csatlakozással bír a horvátországi omisajli olajterminálhoz is az Adria-kőolajvezetéken keresztül. Ugyan a lehetőség megvan a használatára, de az Adria-vezeték útvonala vészhelyzeti alternatíva Szlovákia számára.

A stratégiai gáztározók sarokkövét képezik a szlovák energiabiztonságnak. Ezek általában a tranzitvezeték útvonala mentén épültek, hogy semlegesíthessék a szezonális ingadozásokat és fenntartsák az ellátás biztonságát. Jelenleg azonban a tárolókapacitásoknak egy része a piac igényeit szolgálja, így csak a másik rész felel továbbra is az ellátásbiztonságért. A tárolók kapacitása körülbelül a felét fedezi az éves fogyasztásnak, és a tárolórendszer napi áteresztőképessége meghaladja a téli napi maximum felhasználást.[7]

Mivel járhatnak Szlovákia számára a hatodik és a további szankciós csomagok?

Szlovákia sajátos vonása, hogy a kritikus infrastruktúra részét képező kőolajfeldolgozó és gázégető létesítmények termelőkapacitása meghaladja a belföldi kereslet mértékét. Ez a helyzet fennáll mind a stratégiai tározók, mind a Slovnaft kőolajfinomító kapacitása, valamint a kőolaj- és földgázvezetékek szállító kapacitása esetében is. Ezen okoknál fogva Szlovákia nem csak belső ellátási problémákkal nézne szembe, de a termelési többlete miatt jelentős költségvetési bevételektől is elesne, amennyiben lemondana az orosz kőolaj behozataláról. A múltban a legnagyobb kihívás Szlovákia energiabiztonsága számára a környező országok előnytelen importstruktúrái, és az oda-vissza szállítást lehetővé tevő interkonnektorok alacsony száma volt. A szankciók hatására első számú kihívás az ellátásbiztonság szavatolása lesz, mivel az ország jelenleg nem rendelkezik a szükséges kapacitásokkal az orosz energiahordozók gyors kiváltására. A szankciók azonnali bevezetése jelentős terhekkel járna mind a központi költségvetés, mind pedig a lakosság számára. Az egyre növekvő inflációs környezet – súlyosbítva a korlátozások további áremelő hatásaival – könnyen okozhatják, hogy az Oroszországgal szembeni intézkedéseket egyértelműen elutasító Robert Fico egykori szlovák miniszterelnök pártja válik a legnépszerűbbé az országban, amely már jelenleg is a második legnépszerűbb.

Források

[1] Trading Economics. Slovakia Government Debt to GDP. [online, letöltve: 2022. május 7.].
[2] CEIC. Hungary Government Debt: % of GDP. [online, letöltve: 2022. május 7.].
[3] Bod Péter Ákos – Pócsi Orsolya – Neszmélyi György Iván 2020. Az euró és a szlovák gazdaság. Közgazdasági Szemle, LXVII. évf. 336. o., 2020 április.
[4] Hudec, Michal 2022. Slovakia looks to home-grown uranium to cut Russian nuclear dependence, Euractiv, 2022. április 25. [online, letöltve: 2022. május 14.].
[5] Jones Dave – Dufour Manon – Gaventa Jonathan 2015. Europe’s Declinig Gas Demand. 9. o. 2015. június [online, letöltve: 2022. május 14.].
[6] Jancarikova, Tatiana 2016. Update 1-Slovakia to remain gas transport route even with Nord Stream 2 –PM Fico. Reuters, 2016. augusztus 26. [online, letöltve: 2022. május 15.].
[7] Kovács, Pál – Szczerski, Krzysztof – Binhack, Petr – Farkas, Melinda – Jakub, Jaros – Kolaczkowski, Maciej, – Ruszel, Mariusz – Szlagowski, Piotr – Szolnoki, Endre – Sevce, Peter – Albrycht, Izabela – Swiatkowska, Joanna 2011. Energy Security of the V4 countries. How do energy relations change in Europe. The Kosciuszko Institute, 2011., 28. o. [online, letöltve: 2022. május 16.].

Nyitókép: Wikipédia

Témakörök: gazdaság, olaj, szankciók, Szlovákia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT