Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Miszlivetz Áron
Miszlivetz Áron
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.09.10.
  • 2021.09.10.

Megkapják a tagjelöltek a hosszú távú pénzügyi támogatást

A nyári politikai alkut követően a Tanács véglegesen jóváhagyta az uniós tagjelöltek számára nyújtott hétéves finanszírozást

A miniszterek tanácsa kedden formálisan is megszavazta az EU-s tagjelöltek hosszú távú pénzügyi támogatását a 2021-2027-es periódusra. A tagjelölt nyugat-balkáni hatok mellett, Izland és a Török Köztársaság is a kedvezményezettek között van, mint potenciális tagjelöltek. A támogatottak olyan reformok végrehajtására kötelezettek, melyek érintik a jogi, közigazgatási, gazdasági és politikai élet valamennyi aspektusát.

Az Európai Unió tagjelöltjei számára az egyik legfontosabb pénzügyi támogatás a 2007. januártól életbe lépő, úgynevezett előcsatlakozási eszközön (IPA) keresztül érkezik. Ez az integrált eszköz, olyan pénzügyi eszközök helyébe lépett, mint a korábbi PHARE (CBC), ISPA illetve SAPARD programok. Magyarország, illetve a Kelet-Közép-Európai régió számára, mint akkori volt szocialista tagköztársaságok és mint leendő Európai Uniós tagok, rendkívül fontossággal bírtak ezek a pénzügyi eszközök. A lengyel és magyar gazdasági struktúraváltást elősegítő eszköz, vagyis a PHARE program kiterjesztésre került a 2004-ben csatlakozó többi tagjelöltre, ahogy az előcsatlakozási strukturális politikák eszköze is. Az agráriumot és vidéket támogató SAPARD programot szintén jelentős támogatást nyújtott az újonnan csatlakozott tagjelölteknek, viszont a 2000-es évek végétől az Európai Bizottság egy sokkal integráltabb megközelítést kezdett el alkalmazni.

A mostani harmadik ciklust megélő Instrument for Pre-Accession III, vagyis Előcsatlakozást Támogató Eszköz több mint 14 milliárd eurónyi támogatást (közel 4900 milliárd Ft-ot) folyósít az EU tagság iránt aspiráló szomszédoknak. A kifinomultabb kritériumokon alapuló támogatás nem csupán a teljesítményt, vagyis a jogi harmonizáció sikerességét és a politikai-gazdasági intézményi reformokat veszi figyelembe, hanem méltányossági alapon is támogatást nyújt a kevésbé tehetős országoknak. Ez az EU gyakran említett „sticks and carrots” vagyis egyszerre jutalmazó és szankcionáló politikájának ismérve. A rendelet célja, hogy

„támogassa a kedvezményezetteket azon politikai, intézményi, jogi,  közigazgatási, társadalmi és gazdasági reformok elfogadásában és végrehajtásában, amelyekre ezen kedvezményezetteknek a jövőbeli uniós tagság céljából szükségük van ahhoz, hogy megfeleljenek az uniós értékeknek, valamint hogy fokozatosan igazodjanak az uniós szabályokhoz, előírásokhoz, szakpolitikákhoz és gyakorlatokhoz (a továbbiakban: uniós vívmányok), ezáltal hozzájárulva a kölcsönös stabilitáshoz, biztonsághoz, békéhez és jóléthez.”

Fontos megemlíteni, hogy a rendeletnél is érvényesül a differenciáció elve, amely figyelembe veszi a tagjelölt országok elért eredményeit. Nem országokra lebontott pénzügyi borítékok, hanem tematikus csoportok szerint oszlik meg a pénzügyi támogatás. A támogatás hatálya és intenzitása pedig kiigazítható a demokratikus intézmények, alapvető jogok, illetve közigazgatási reformok minőségének függvényében. A Tanács formális jóváhagyását követően az Európai Parlament már a két hét múlva esedékes plenáris ülésén bólinthat rá a rendelet elfogadására. Kiemelendő, hogy a Tanács által elfogadott rendelettervezet kimondja az unió Közös Kül- és Biztonságpolitikájához való feltétel nélküli elköteleződést, -olyan esetekben is, amelyek az EU érdekeinek egészét fenyegetik- köztük a szankciós rezsimekre illetve a hibrid fenyegetések és dezinformáció elleni fellépésre. Természetesen a növekvő komplexitású biztonsági kihívások mellett erős hangsúly helyeződik a digitális és zöld átállás céljainak megvalósítására. Az EU emellett támogatja az szomszédsági országok közötti szorosabb együttműködést, így erősítve a regionalizációt, mind az innováció, infrastruktúrafejlesztés és energiarendszerek összekapcsolása tekintetében. A nemrég Albánia, Szerbia és Észak-Macedónia által létrehozott mini-Schengen megfelelő alap lehet az EU-s támogatások hatékony felhasználására, mivel így egymás országait és társadalmait támogató fejlesztéseket (akár pilot projekteket) valósíthatnának meg egy közös blokként, mint pl. átjárható, egymással kompatibilis közigazgatási-, vasúti- és energiarendszerek. Végső soron, az elhúzódó EU-tagság ígéreteivel szemben a nyugat-balkáni régió zöld- és digitális átalakulása társadalmi szempontból kifizetődő lehet, hiszen így magasabb fejlettségi szinten csatlakoznának az Európai Unióhoz. A most megszavazott hosszú távú pénzügyi támogatás mellett, több társadalmilag hasznosítható elemmel kell, hogy bővüljön az EU repertoárja, így adhatna egy valós képet a csatlakozás mikéntjéről és sebességéről.

Témakörök: Európai Unió, Európai Unió Tanácsa, finanszírozás, IPA, Schengen
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT