Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Kutasi Gábor

A 2025-ös növekedési célok peremfeltételei

Versenyben marad-e Európa és Magyarország?

Kutasi Gábor 2024.11.29.
Ludovika.hu

Versenyben marad-e Európa és Magyarország?

Éves konferenciára készül a Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet.

Ludovika.hu 2024.11.20.
Csepeli Réka

A magyar uniós elnökség francia szemmel

Magyarország „felkerült a térképre”.

Csepeli Réka 2024.10.03.
Varga Csilla

Litvánia az Európa Tanács új soros elnöke

Folytatólagos elnökségi periódus várható a következő időszakban.

Varga Csilla 2024.05.23.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Bagi Nikoletta Dóra
Bagi Nikoletta Dóra
gyakornok, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.07.05.
  • 2021.07.05.

A Magyarországon élő nemzeti kisebbségek helyzete az oktatás területén

Magyarország május 21-e óta tölti be az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának soros elnökségét. A főbb prioritásokról már korábbi cikkünkben írtunk, amelyek között kiemelt célkitűzésként megjelenik a nemzeti kisebbségek védelme. Hazánk nagy figyelmet fordít a határon túli magyar nemzeti kisebbség támogatására, azonban felmerül a kérdés, hogy vajon a Magyarországon élő nemzetiségek helyzetéről hogyan tudunk beszámolni, kiemelt figyelmet fordítva e közösségek anyanyelvű oktatáshoz való jogára.

A 2011. évi CLXXIX. a nemzetiségek jogairól szóló törvény értelmében, nemzetiség minden olyan – Magyarország területén legalább egy évszázada honos – népcsoport, amely az állam lakossága körében számszerű kisebbségben van, a lakosság többi részétől saját nyelve, kultúrája és hagyományai különböztetik meg, egyben olyan összetartozás-tudatról tesz bizonyságot, amely mindezek megőrzésére, történelmileg kialakult közösségeik érdekeinek kifejezésére és védelmére irányul. Magyarország ezen meghatározás alapján 13 nemzetiséget ismer el hivatalosan, amelyek a következők: bolgár, cigány, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén, ukrán.

Az anyanyelv használata a nemzetiségek életében kiemelkedően nagy szereppel bír, hiszen ezen nyugszik identitásuk megőrzése. Ennek okán az anyanyelven folyó oktatás a kisebbségek szempontjából kulcsfontosságú.

A magyarországi nemzetiségek anyanyelvű oktatása

A nemzetiségek jogairól szóló törvény értelmében, a kisebbséghez tartozó személyeknek joguk van a saját anyanyelvük elsajátításához, valamint részt venni a saját anyanyelvükön folyó oktatásban. Erre az oktatás minden szintjén van lehetőség, különböző formákban, mint például a nemzetiségi anyanyelvű óvodai nevelés, iskolai oktatás.

Nemzetiségi tartalmú nevelés-oktatást az állami és egyházi intézményeken túl, a nemzetiségi önkormányzatok is biztosíthatnak, továbbá a nemzetiségi önkormányzatoknak lehetőségük van azon intézmények átvételére, s fenntartására, amelyben az adott köznevelési intézmény nemzetiségi feladatot lát el, és nemzetiségi nevelés-oktatatásban a gyerekek/tanulók legalább 75 százaléka részt vesz.

Magyarországon jelenleg 127 nemzetiségi önkormányzat által fenntartott köznevelési intézmény van, amelyek között egyaránt megtalálható óvoda, általános-, illetve középiskola. A 127 nemzetiségi önkormányzat által fenntartott köznevelési intézmény közül 82 német nemzetiségi, azonban találkozunk 12 román, 9 szerb, 9 szlovák, 6 horvát, 5 szlovén, 2 görög és 2 roma intézménnyel is. A fennmaradó 5 nemzeti kisebbség többnyire szétszórtan él az országban, így esetükben a köznevelési intézmény fenntartása nem reális.

A legutóbbi népszámlálás (2011) adatai alapján egyértelműen a cigány kisebbség él legnagyobb számban Magyarországon, 315.583 fővel.  Őket a németek követik 185.696 fővel, majd a románok 35.641, szlovákok 35.208, illetve a horvátok 26.774 fővel. 10.000 fő, vagy az alatti számban csökkenő sorrendben szerbek, ukránok, lengyelek, bolgárok, görögök, ruszinok, örmények és szlovénok élnek Magyarországon.

Ha összevetjük a nemzetiségi önkormányzatok által fenntartok köznevelési intézmények számát a nemzetiségiek népességén belüli számával, a legszembetűnőbb, hogy a cigány kisebbség a nemzetiségi köznevelésben mennyire alulreprezentált. Azonban fontos kiemelni, hogy a közel 316.000 cigányból mindössze 8600 vallotta, hogy a cigány az anyanyelve is lenne, így következtethetünk rá, hogy ők a magyar nyelvet tekintik anyanyelvüknek, azonban közel 43.000 fő a cigány nyelvet használja a baráti, családi közösségben. A németek nagy aránya összhangban áll a számos német nemzetiségi köznevelési intézménnyel, s a németeket számban követő kisebbségek arányának is szintén reális az általuk fenntartott oktatási intézmény.

A nemzeti kisebbségeket védő egyezmények érvényesülése Magyarországon

Magyarország az Európa Tanács berkein belül 2 kiemelkedően fontos, a kisebbségeket védő egyezményhez csatlakozott, amelyek a Nemzeti Kisebbségek Védelméről szóló Keretegyezmény, illetve a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartája. Ezen egyezményekben foglaltak vizsgálatára ún. monitoring szervek lettek felállítva, amelyek jelentést készítenek az adott országról, az egyezmény tartalmának megvalósulásával összefüggésben. Magyarországról az eddigiek során 5 körben készült jelentés, a legfrissebb jelentés 2019. februárjában látott napvilágot, amelyben a Nemzeti Kisebbségek Védelméről szóló Keretegyezmény végrehajtását vizsgálták. Ezt követően, decemberben látogatott hazánkba a Keretegyezmény Tanácsadó Bizottság, amely véleményét 2020. májusában tette közzé. Magyarország ezen véleményhez októberben fűzött megjegyzéseket, s 2021. februárjában született meg a végleges határozat Magyarország kapcsán.

A nemzeti kisebbségek oktatáshoz fűződő jogai kapcsán két fontos megállapítást tettek. Az első, miszerint a nemzetiségi oktatás egy fő problémája a nemzetiségi pedagógusok csökkenő száma, hiánya. Ezen ténymegállapítással egyébként már 2011-ben, a magyar kisebbségi ombudsman jelentésében is találkozhatunk, s az azt utókövető 2017-es jelentésben szintén, amely az alapvető jogok biztosa, illetve a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó biztoshelyettesének közös jelentése. A közös jelentés értelmében, a probléma megoldásához szükséges volna többek között a nemzetiségi pedagógusképzés további átgondolása, nemzetiségi-felsőoktatási szakmai konferenciák tartása nemzetiségi kutatók bevonásával, valamint források elkülönítésére különböző, a nemzetiségeket támogató pályázatokhoz.

A másik fő megállapítása a monitorozó bizottságnak, hogy a roma kisebbség hátrányos helyzetben van mind az oktatás, mind a munkaerőpiaci elhelyezkedés tekintetében. A romák nagy része ugyan nem a roma nyelvet tekinti anyanyelveként, hanem a magyar nyelvet, így esetükben nem az anyanyelvi oktatás hiányát, problémáit emelte ki a bizottság, sokkal inkább az őket érő oktatási szegregációt és diszkriminációt. A Tanácsadó Bizottság azonnali intézkedésre szólította fel Magyarországot, miszerint minél előbb azonosítsa és vezessen be hosszú távú, fenntartható megoldásokat a roma tanulók oktatásának javítására, a korai iskolaelhagyás, a földrajzi és az iskolán belüli szegregáció és a tanárhiány kezelésére. Fontos kiemelni, hogy Magyarországon a romák helyzete, sokkal inkább szegénységi kérdés, mint nemzetiségi. A romák esetében nem az identitás fenntartása és újratermelése a cél, sokkal inkább a társadalmi integráció elősegítése, így az oktatással összefüggésben sem az anyanyelvi oktatás kérdésköre a mérvadó, sokkal inkább az oktatási szolgáltatásokból való részesülésük, oktatásba történő integrációjuk. A további nemzetiségektől való elkülönülésüket mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy a közösség támogatásával, a többi kisebbséggel ellentétben, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő foglalkozik.

Az emberi jogi szervezetek által tett megállapítások egyik sajátossága, hogy leginkább a hiányosságokra, problémákra hívja fel a figyelmet, így azon tény, miszerint a magyarországi nemzetiségek oktatása nem szerepel a jelentésben, mint javítandó terület, mindenképp nagyon pozitív, s példaértékű, összevetve más, európai országgal.

2018. szeptember 1. óta a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. segíti a hazai nemzetiségek támogatását különböző pályázatok útján, amelyek között helyet kapott az anyaországok közreműködésével megvalósuló nemzetiségi pedagógus továbbképzések támogatása is.

Összegezve elmondható, hogy Magyarország nemcsak a külhoni magyar kisebbségeket védi, s segíti elő jogaik minél hatékonyabb érvényesülését, hanem itthon is támogatja a nemzeti kisebbségeket identitásuk megőrzésében.

Témakörök: Európa Tanács, Magyarország, nemzeti kisebbség, oktatáspolitika, soros elnökség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT